Speciální školy nemají místa pro zdravotně postižené děti

Nedostatek míst ve speciálních školách: Existuje výrazný nedostatek dostupných míst ve speciálních školách pro děti s mentálním postižením, což komplikuje situaci pro rodiče těchto dětí.

Rodiče vyjadřují frustraci a bezradnost nad složitým procesem losování pro přijetí do těchto škol.

Negativní zkušenosti s systémem: Rodiče se cítí opomíjeni systémem a popisují situaci jako ponižující a frustrující, mluví o zhoršující se situaci místo očekávaného ulehčení.

ČT1 pořad Černé ovce

Dosáhly věku pro povinnou školní docházku. Jenže se narodily s mentálním postižením a speciální školy jsou beznadějně plné. O místa v nich se dokonce losuje. Co bude s dětmi, které nikam nevezmou?

Tomáš Němeček, otec Ondřeje Syn se jmenuje Ondra, je mu sedm let, má diagnostikovaný dětský autismus a k tomu dětskýmu autismu to je středně těžký mentální postižení.

Iva Seigertschmidova, matka Joly Moje dcera se jmenuje Jola, momentálně teď její 6,5 let, má poruchu autistického spektra. Kolik je tam teček, Joli? Kolik?

Lenka Jones, matka Matthiase Maty je velmi šťastné dítě, usměvavé dítě, jeho diagnóza zní symptomatická porucha řeči na základě středně těžké mentální retardace.

redaktorka), Ondřej, Jola a Matthias. Děti z Prahy a okolí. V září by měly nastoupit do první třídy. Ani jeden se ale zatím do vhodné školy nedostal. Kapacita tzv. speciálních škol totiž neodpovídá počtu dětí, které by je potřebovaly. Rodiče Matthiase neuspěli už loni.

Lenka Jones, matka Matthiase Matýsek navštěvuje mateřskou školku, kde už je jeden rok vlastně s odkladem povinné školní docházky. V loňském roce jsme absolvovali zápis tady do naší speciální školy na Praze 6, kde vlastně zápis bohužel probíhá formou losování.

redaktorka), Kvůli velké poptávce speciálním školám nezbývá než budoucí prvňáčky mezi vhodnými zájemci losovat.

Lenka Jones, matka Matthiase Letos jsme absolvovali zápisy znovu do čtyř škol a znovu naprosto bezúspěšně. Do dvou jsem se už odvolala, do dalších se budu odvolávat, ale je před náma spousta jiných dětí.

redaktorka), Ze stejného důvodu měl odklad i Ondřej. Místo na něj ale nezbylo ani letos, přestože rodiče podali přihlášky na čtyři speciální školy.

Tomáš Němeček, otec Ondřeje Zůstali jsme všude pod čarou a jediný, co nám vlastně teďko zbývalo, je odvolat se a čekat, co se vlastně bude dít. Takže my v tuhle tu chvíli vlastně potřebujeme školu, ale žádnou nemáme.

(redaktorka), Vylosovaná zatím nebyla ani o rok mladší Jola, kterou nucený odklad teprve čeká.

Iva Seigertschmidova, matka Joly Před jsme nebyli, protože byla vylosovaná třeba na třináctém, čtrnáctém místě, v jedné základní škole brali deset předškoláků, v druhé základní škole brali pouze sedm dětí a hlásilo se tam 46.

(redaktorka), Všechny tři děti, se kterými jsme natáčeli, mají středně těžké mentální postižení. Klasická základní škola by pro ně nebyla vhodná ani s podporou asistenta. Při výběru školy rodinám pomáhají speciálně pedagogická centra.

Jana Nermutová, speciální pedagožka a vedoucí, Speciálně pedagogické centrum, Praha 6 Pro tyto děti není vhodné vzdělání v základní škole a nemůže jim to přinést nic dobrého, ani jim, ale ani jakoby jejich spolužákům, protože tam ta inkluze by nenaplnila to, že je to oboustranně přínosný systém.

Tomáš Němeček, otec Ondřeje On není schopný vlastně fungovat v rámci jako normální komunikace, v rámci toho, že by dokázal být i ve větším kolektivu. Protože i větší kolektiv vlastně pro něj je velký rozptýlení.

Lenka Jones, matka Matthiase Matýsek nezvládne 45 minut v kuse sedět a věnovat pozornost mluvenému projevu. On vlastně nerozumí souvětí atd. a narušoval by děti, rušil by paní učitelku.

(redaktorka), Vhodné speciální školy zajišťují těmto dětem další rozvoj.

Jana Nermutová, speciální pedagožka a vedoucí, Speciálně pedagogické centrum, Praha 6 Stěžejní je, že dítě dochází do školy, kde má speciálně pedagogickou erudovanou péči, kdy ti lidi přesně vědí, co mají u konkrétního dítěte rozvíjet, jak s ním pracovat, a často i ve školách je to poprvé, kdy se hledá a rozvíjí způsob možné komunikace s tím dítětem.

Iva Seigertschmidova, matka Joly Díky speciální školce, kam už dochází druhým rokem, se nám podařilo nastartovat takový obrázkový systém, takže podle obrázků si ukazuje na takové jednoduché znaky, jako chci jít spát, chci se jít koupat, chci něco k jídlu nebo chci jít například na hřiště.

Tomáš Němeček, otec Ondřeje My jsme rádi za každý malej krůček. To, že to dítě začne jakýmkoliv způsobem trošku komunikovat, tak je, když to řeknu, obrovskej úspěch. A já bych byl strašně nerad, aby se nějaký ty pokroky u toho zastavily.

(redaktorka), Tyto děti do školy nastoupit nejen potřebují, ale ze zákona také musí.

Veronika Doležilová, právnička, poradna pro vzdělávání, Spoluškola, z. s. Podle školského zákona jsou u nás školou povinné všechny děti starší šest let a výjimka platí pouze pro děti s mentálním postižením hlubokým, zároveň platí, že děti mají právo na vzdělání, zákonní zástupci jsou povinni ho zajistit, ale už nemůžou být zodpovědní za to, jestli je ta škola přijme, nebo ne.

(redaktorka), V posledních letech je prý volných míst ve speciálních školách, zejména v Praze a Středočeském kraji, vážný nedostatek.

Jana Nermutová, speciální pedagožka a vedoucí, Speciálně pedagogické centrum, Praha 6 V kontextu toho, kdy máme doporučovat vhodné typy škol pro děti a my nemáme co doporučovat, protože ty školy prostě nejsou, tak to je velmi frustrující.

Veronika Doležilová, právnička, poradna pro vzdělávání, Spoluškola, z. s. Podle toho, kolik rodičů se na nás obrací každoročně, tak ten problém roste a roste z toho důvodu, že pořád ještě rostou počty dětí, které nastupují do škol, ale vlastně tím pádem roste i absolutní počet těch dětí, které potřebují opravdu to speciální vzdělávání.

Iva Seigertschmidova, matka Joly Nám bylo řečeno, že se hlásí tam třeba 45, 50 dětí a berou jich třeba sedm, některé speciální základní školy neotevřely vůbec třídu nebo když už otevřely, tak tam měly třeba jedno místo.

(redaktorka), Speciální školy zřizují kraje. V případě Prahy tedy magistrát. Jak se ukázalo, o problému tam vědí.

Vít Hofman, mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy Ten problém tady skutečně je, my jsme si ho vědomi, děláme všechno pro to, abychom všem dětem zajistili to vzdělání. U několika základních škol už stavíme nové budovy, u některých jsme v docela pokročilé fázi realizace, bavíme se celkem o pěti základních školách napříč hlavním městem.

redaktorka), A nějaké konkrétní termíny třeba, kterého roku by se to mohlo týkat? Jako za rok, za dva, za tři?

Vít Hofman, mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy U dvou základních škol už jsme přímo ve výstavbě, to znamená, že ta naplněnost té školy už bude velmi blízká.

(redaktorka), Není to trošku jako dobíhání nějakého problému se zpožděním třeba?

Vít Hofman, mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy Tak ta situace není taková, že bychom to začali řešit teď. Ona každá stavba, každé řešení problému bohužel trvá velmi dlouhou dobu.

Darina Vlková (redaktorka), Takže magistrát kapacitu speciálních škol údajně navýší, ale nebude to hned. Kam tedy nastoupí Ondra a Matthias letos v září?

Lenka Jones, matka Matthiase Vůbec netuším, bude záležet na laskavosti paní ředitelky z mateřský školky, jestli by si Matýska ještě rok ponechala.

Jana Nermutová, speciální pedagožka a vedoucí, Speciálně pedagogické centrum, Praha 6 Speciální mateřské školy poskytují vynikající péči pro ty děti, ale jednak samozřejmě se ty děti neposouvají dále a zároveň ty místa samozřejmě nějakým způsobem blokují, když to řeknu nepěkně, zase malým dětem, tříletým.

Tomáš Němeček, otec Ondřeje Jsem rád třeba i za naši spádovou školu, která se snaží pomoct, dali nám i možnost nebo nabídku toho, že se mu zařídí asistent a bude moct jít ještě do školky třeba na rok, což na jednu stranu je pro nás nějaký řešení, na druhou stranu, za rok to stejně budeme řešit znovu. Takže maximálně o rok oddálíme problém, který je stejně teď.

Veronika Doležilová, právnička, poradna pro vzdělávání, Spoluškola, z. s. V naší praxi vidíme ten problém, že to není jenom otázka Prahy, je to otázka vlastně větších měst a jejich okolí a potom je to problém těch míst a těch sídel, kde je nižší hustota zalidnění, jsou tam menší města, menší vesnice.

(redaktorka), To nám potvrdili i na Ministerstvu školství.

Veronika Lucká Loosová, mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy My evidujeme to, že samozřejmě ta kapacita je v různých krajích rozdílná. Například v Jihočeském kraji, v Libereckém nebo na Vysočině je ta volná kapacita okolo 50 %, samozřejmě třeba Praha je na tom hůře. Číselně vyjádřeno, Praha má volnou kapacitu v tuto chvíli 23 %.

(redaktorka), Podle zkušeností speciálně pedagogických center i vlastně podle sdělení magistrátu ta kapacita je nedostatečná, tak kde se tam najednou vezme třeba 23 % volných?

Veronika Lucká Loosová, mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Samozřejmě, když máte třídu, která je primárně zaměřená na děti s autistickým spektrem a je jich v tu chvíli pět, třída je pro deset žáků, tak sice nám vykazují, že mají ještě pět míst, ale samozřejmě se nemůžou v tu chvíli obsadit.

(redaktorka), Jinými slovy, do třídy s kapacitou deset žáků nemůže nastoupit deset dětí se závažnější formou autismu, protože by péče o ně byla v tomto počtu nezvládnutelná. Papírově je tedy kapacita škol dostatečná, ale prakticky není možné všechna místa obsadit. A čí je to problém?

Veronika Lucká Loosová, mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Kapacity řeší kraje, takže ano, my nabádáme kraje, aby opravdu dbaly na to, aby měly v rámci svého území k dispozici speciální školy.

Vít Hofman, mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy Nám by velmi pomohlo, jednáme o tom pravidelně s ministerstvem, kdyby byla spádovost škol, protože 25 % dětí v Praze není z Prahy, zejména jsou to Středočeši. V posledních letech také vidíme velký nárůst cizinců.

Veronika Lucká Loosová, mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Spádovost, o té se neuvažuje, že by se zaváděla, protože spádovost může fungovat jenom buď teda při základních školách, anebo pokud má základní škola vytvořenou speciální třídu pro děti s těmito poruchami.

(redaktorka), Magistrátu by tedy pomohla změna systému, kterou ovšem ministerstvo neplánuje. A rodičům by zase pomohlo, kdyby jejich děti měly kam chodit do školy. Přestože běžná spádová základní škola je přijmout musí, nedokáže jim poskytnout odpovídající péči a ony pak často končí v domácím vzdělávání.

Lenka Jones, matka Matthiase Já nejsem pedagog a nedokážu mu poskytnout tu stejnou kvalitu vzdělávání s jeho handicapem, jako by se mu dostávalo ve škole, a zároveň si přeju, aby byl v kontaktu s dalšími dětmi.

Tomáš Němeček, otec Ondřeje Kdyby jeden z nás byl doma, tak ten druhej musí mít v podstatě dvě práce, protože to znamená, že by na tom jednom ležely dvě děti, byl by v nepřetržitým zápřahu a ten druhej by byl v nepřetržitým zápřahu pracovním. A to si myslím, že reálně není dlouhodobě udržitelný.

(redaktorka), Jola, Ondra a Matthias mají středně těžké mentální postižení. Zároveň jsou to děti školou povinné a potřebovaly by chodit do vhodné speciální školy. Ty jsou ale kapacitně vyčerpané, a tak musí budoucí prvňáčky losovat. Předškoláci z naší reportáže zatím štěstí neměli. Stejně jako dalších 37 dětí, které evidují speciálně pedagogická centra v Praze.

Lenka Jones, matka Matthiase Je to velmi ponižující pro nás rodiče, protože namísto jakéhosi ulehčení nám to vlastně stát dělá ještě mnohem horší.

Tomáš Němeček, otec Ondřeje Já bych si přál, aby se tím někdo asi začal zabývat. Já si myslím, že my jako rodiče děláme všechno, co můžeme, aby se něco dělo, ale jenom my na to nestačíme.

Iva Seigertschmidova, matka Joly Pro všechny rodiče těchto dětí je velká otázka toho, co se stane, až my tady nebudeme. Takže samozřejmě děláme všechno pro to, aby byla co nejsamostatnější nebo aby pod dozorem nějaké osoby zvládla vlastně ten svůj život dožít důstojně.

moderátorka Nové kauzy na vás čekají zase v pondělí. Na viděnou.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.